ACASĂ

HOMOSEXUALITATEA

ÎNTREBĂRI

MĂRTURII

CREDINȚĂ

SOCIETATE

RESURSE

ATRACȚII ÎN SCHIMBARE

Melinda Selmys

 

Dacă ați avut parte de educație sexuală modernă, dacă ați urmărit la televizor discuțiile despre căsătoriile homosexuale sau dacă pur și simplu ați preluat mentalitatea actuală privind relațiile sexuale, atunci probabil că sunteți familiarizați cu ideea de orientare sexuală. E vorba de teoria potrivit căreia fiecare om are un set fix, înnăscut de atracții sexuale față de sexul opus, față de același sex sau față de ambele.

Viziunea occidental asupra homosexualității s-a format în ultimele câteva sute de ani. A fost formulată începând de la Revoluția Franceză și a luat având odată cu dezvoltarea științelor psihologice din secolul XX. Timp de aproape o sută de ani, dezacordurile s-au centrat pe ideea dacă atracțiile homosexuale sunt o chestiune biologică sau o tulburare psihologică. Astăzi, majoritatea retoricii pro-homosexualitate pleacă de la premiza că e vorba de ceva înnăscută (deși nu toți homosexualii cred asta). Pe de altă parte, conservatorii cred că e vorba de o tulburare psihologică.

Ceea ce rămâne necercetată e presupunerea că aceasta e o modalitate corectă de a privi sexualitatea umană. Au existat niște cercetări ale unor feministe și lesbiene asupra sexualității feminine, care au spus că sexualitatea, cel puțin, e mult mai fluidă decât o sugerează "biologia". Termenii “LUG” (Lesbian Until Graduation - Lesbiană până la Absolvire) și “hasbian” indică ideea că unele femei au experiențe lesbiene la un anumit moment în viața lor și că apoi are loc o tranziție către o identitate heterosexuală fără nici o problemă de ordin psihologic. Alte femei adoptă o identitate și un stil de viață heterosexual timp de mai mulți ani, pentru ca ulterior să treacă la atracții față de același sex.

"Eram sigură că sunt lesbiană"

Eu fac parte din prima categorie: la început am fost sigură că sunt lesbiană. Am fost implicată, în secret, într-o relație lesbiană timp de câțiva ani iar încercările mele de a mă vedea cu băieți au mers de la repulsie la dezastru. În cel mai bun caz, intimitatea fizică cu bărbați mi s-a părut neconfortabilă. Când am devenit creștină, încă credeam că homosexualitatea e fixă și, evident, nu credeam că credința poate ajuta în vreun fel. A fost ca o surpriză momentul în care am constatat că m-am îndrăgostit și că sunt atrasă fizic de un bărbat.

Bisexualitatea nu intră în categoria schimbării. Nu am avut parte de nici o atracție continuă, în aceeași măsură, față de ambele sexe. A existat o schimbare substanțială, observabilă și decisivă la nivelul atracțiilor însele. Acum mi se pare că implicarea sexuală cu o femeie ar fi neconfortabilă și neinteresantă sexuală așa cum mi se părea cândva ideea de intimitate cu bărbați.

Aceste lucruri apar menționate cumva în literatura științifică, dar nu sunt niciodată discutate în public. Proclamația dogmatică că te-ai născut homosexual și că așa vei fi mereu obturează experiența reală a acelor femei care au avut parte de o schimbare a atracțiilor lor sexuale.

Deși această experiență e mai frecventă la femei, există indicii că e prezentă și la unii bărbați. David Morrison, în cartea Beyond Gay, descrie o schimbare a atracțiilor sale în urma unei convertiri religioase. Alți autori, de obicei creștini, vorbesc de o experiență similară. De cealaltă parte, există bărbați ca Jack Malebranche, a cărui carte Androphilia descrie homosexualitatea sa în termeni de preferință și alegere. La el a fost ceva ce a încercat pentru că era "un puști care voia să încerce ceva de care tuturor le era teamă" și a constatat că îi place.

Harul Domnului și terapia cu electroșocuri

Principala problemă la ideea homosexualității înnăscute este faptul că subminează integrarea sexualității într-o identitate umană completă. Cei ce așează homosexualitatea în centru identității lor fac asta prin alegere, nu prin necesitate: ei aleg să prioritizeze sexualitatea față de celelalte aspecte ale persoanei lor și să-și construiască o identitate plecând de la acel aspect unic. Alții pun alte lucruri ca punct de plecare al identității lor: ideologia, religia, cultura, familia...

Din păcate, modelele actuale de homosexualitate resping legitimitatea acestor alegeri. Literatura pe acest subiect pretinde, în mod superficial, că dacă cineva are parte de dorințe homosexuale, ar fi periculos să nu le dea curs. Există însă alte considerații care trebuie alterate sau ignorate pentru a-ți dezvolta o identitate homosexuală.

Cea mai mare parte a literaturii care adoptă această linie o justifică prin menționarea "terapiilor" care s-au dovedit ineficiente și periculoase. În secolul XX au existat niște metode de-a dreptul macabre pentru schimbarea atracțiilor sexuale: transplanturi testiculare, terapii cu electroșocuri, experimente de spălare a creierului de tip Clockwork Orange și diferite forma de umiliri psihosocială, toate ducând la aceleași rezultate proaste.

De aici provine ideea că oricine încearcă să-și schimbe sexualitatea va ajunge la o finalitate la fel de denaturată și bizară. Și eu am fost așezată în această categorie când am fost menționată într-un film de televiziune: personajul care făcea trimiterea la mine făcuse terapie cu electroșocuri și se măritase cu un bărbat care arăta a femeie mai mult decât arăta ea. În realitate, eu nu am avut contacte cu psihologi și nici cu grupuri pentru foști homosexuali, și sunt măritată cu un bărbat care aduce mai degrabă cu icoana unui sfânt ortodox.

Pentru mine, ca și pentru altele, a fost vorba de alte lucruri care sunt mai importante decât sexualitatea. Identitatea mea ideologică și filosofică a fost mereu aspectul cel mai fundamental al persoanei mele; când ideologia mea s-a schimbat, sexualitatea mea a urmat-o cumva natural, fără a fi nevoie de intervenții externe bizare sau periculoase.

Evident, lucrurile nu stau așa la toată lumea, dar e ceva destul de frecvent pentru a submina ideea orientării sexuale fixe.

Atracții în schimbare

Orientarea sexuală nu poate fi redusă la biologie sau psihologie pentru că atracția sexuală e mult mai mult decât acestea. Atracția e un aspect complex. Oamenii sunt atrași de cei cu care împărtășesc gusturi similare, de cei cu care au convingeri asemănătoare, de cei care seamănă cu personaje din filmele sau cărțile preferate, de cei cu care au emoții asemănătoare, de cei cu care au o relație afectivă apropiată și așa mai departe. Nu suntem ca animalele, ale căror atracții se bazează pe mărimea coamei masculului dominant sau pe culoarea penelor.

Toți am fost atrași sexual de cineva și am constatat apoi că subiectul atracțiilor noastre are niște obiceiuri proaste sau are niște concepții bizare. Majoritatea am avut parte de întâlniri în care celălalt nu era la început atrăgător din punct de vedere fizic, ca mai apoi percepția să ni se schimbe odată cu dezvoltarea unei relații afective.

Într-o anumită măsură, acesta e rezultatul unei schimbări naturale, dar sunt implicate și alegerile personale. Relațiile afective se dezvoltă datorită alegerii de a petrece timp cu celălalt. Pozițiile ideologice sunt o colaborare între intelect și voință. Gusturile se pot schimba ca urmare a căutării și evitării deliberate a unor tipuri de frumusețe. Personalitatea umană nu este fixă; este maleabilă. Nu pot avea loc schimbări radicale peste noapte, dar voința este mult mai puternică decât o spune retorica determinismului biologic.

Acest lucru e adevărat la nivelul grupurilor de oameni în aceeași măsură în care e adevărat pentru indivizi. Un om care la început îi găsește respingători pe cei de altă rasă poate învăța să vadă frumusețea la cei ce nu seamănă cu el. O femeie care îi găsește pe bărbați înfricoșători sau dubioși poate învăța să-și dezvolte înțelegere și respect pentru masculinitate. Aceste schimbări sunt nu numai posibile, ci se și petrec tot timpul - și se pot petrece cu oameni care cred că sunt incapabili să aibă o relație sexuală cu femei sau cu bărbați.

De aceea eu nu cred într-o orientare sexuală ca trăsătură fixă a personalității umane. Identitatea umană e mult prea bogată, cu mult prea multe fațete și impredictibilă ca să fie o simplă noțiune de definit și explicat.

Sursa: http://www.mercatornet.com/articles/view/reorienting_sexuality/

Salvează ca PDF

pagină sus