ACASĂ

HOMOSEXUALITATEA

ÎNTREBĂRI

MĂRTURII

CREDINȚĂ

SOCIETATE

RESURSE

EDUCAREA PUBLICULUI ÎN PRIVINȚA CAUZELOR HOMOSEXUALITĂȚII

Julie Harren (Palm Beach Atlantic University)

 

Abstract

Educația în privința cauzelor homosexualității este foarte necesară, dat fiind că putini oameni înțeleg cu adevărat felul în care apar atracțiile față de același sex. Mulți cred în teoria că homosexualitatea este pur biologică, în timp ce alții cred, la fel de eronat, că este o chestiune de alegere.

Explicația biologică este preferată de homosexuali pentru că ea îi ajută să solicite o mai mare toleranță și obținerea statutului de minoritate. Dat fiind că educația în privința cauzelor homosexualității discreditează ideea că aceasta ar fi absolut înnăscută, unii oameni se opun acestui tip de educație. Deși educația în privința cauzelor nu este întotdeauna văzută cu ochi buni, este foarte important ca aceste informații să fie prezentate publicului. În materialul care urmează sunt descrise câteva mijloace mai puțin agresive, dar mai eficiente, de educare a publicului în privința formării homosexualității.

Educarea publicului în privința originilor homosexualității

În cadrul dezbaterilor prezidențiale din anul 2004, s-a pus o întrebare despre natura homosexualității. Moderatorul i-a întrebat pe ambii candidați: "Credeți că homosexualitatea este o chestiune de alegere?" Președintele Bush a răspuns că nu știe, iar senatorul Kerry a răspuns că nu crede că este o alegere, ci că oamenii așa se nasc. El a menționat-o pe fiica vice-președintelui Cheney, spunând că ea, ca lesbiană, este "așa cum este pentru că așa s-a născut" (comunicare personală, 14 octombrie 2004). Cred că răspunsurile președintelui Bush și al senatorului Kerry ilustrează două aspecte ale unei serioase probleme privind cauzele homosexualității.

Prima parte a problemei este aceea că există o mare confuzie în privința cauzelor. Este nevoie de educație în acest sens. Mulți oameni pur și simplu nu știu ce anume generează înclinațiile homosexuale. Mulți alții cred că homosexualitatea este determinată pur biologic. Majoritatea nu sunt informați despre factorii care contribuie la formarea homosexualității.

A doua parte a problemei evidențiate în dezbaterea prezindențială este ilustrată de întrebarea moderatorului. El i-a întrebat dacă cred că homosexualitatea este o alegere, "alegere" fiind alternativa populară la explicația biologică a homosexualității. Problema indicată aici este aceea că pare să existe o singură explicație alternativă pentru cei care înțeleg că explicația biologică este incompletă. În rândul publicului par să existe numai două explicații populare: oamenii ori se nasc homosexuali, ori este o chestiune de alegere. Din nefericire, totuși, după cum știu membrii NARTH, nici una dintre aceste credințe nu oferă o explicație completă privind cauzele homosexualității.

Cercetările nu au indicat niciodată că oamenii se nasc homosexuali. De fapt, studiile indică că există mai mulți factori, inclusiv posibili factori biologici și de mediu, care contribuie la orientarea homosexuală (LeVay, 1996; Whitehead & Whitehead, 1999).

În timp ce homosexualitatea nu este determinată pur biologic, nici atracțiile homosexuale nu reprezintă o alegere conștientă. Atracțiile și dorințele sunt asemenea sentimentelor; ele vin din adâncul nostru și nu sunt o alegere conștientă din partea noastră. Mai mult, ideea că atracțiile homosexuale ar fi o alegere este jignitoare și neplăcută pentru cei care se confruntă cu asemenea dorințe. A promova ideea că ele țin de alegere înseamnă deseori a perpetua anumite atitudini eronate despre homosexuali.

Deși nici una dintre explicațiile frecvente ale homosexualității nu este precisă, poziția biologică este cea promovată de homosexuali și de societatea secularizată. Această explicație, deși incompletă și înșelătoare, este foarte des răspândită. În mass-media și în cultura vulgară este deja acceptat faptul că homosexualii se nasc așa. Deseori sunt citate studii eronate, ca dovadă a determinării biologice a homosexualității.

Există o serie de explicații posibile pentru popularitatea argumentului biologic. Cu siguranță, dacă există numai două opțiuni, că este biologică sau că este o alegere, este evident că opțiunea biologică ar fi cea preferată, în special în epoca corectitudinii politice, când toleranța e ridicată la rang de religie oficială. Orice lucru care promovează o și mai mare toleranță este acceptabil. În acest scop este folosită și explicația biologică. Se presupune că dacă homosexualitatea este strict fiziologică, societatea va fi mai înțelegătoare și mai toleranță cu homosexualii. În plus, explicația biologică este folosită ca platformă pentru homosexualii care aspiră la statutul de minoritate. Mulți homosexuali nu subscriu ideii că nu există o determinare biologică pur și simplu pentru că orice altă explicație este percepută ca o amenințare la adresa cauzei lor. Astfel, avem de-a face cu promovarea și larga acceptare a unei informații care, deși este corectă din punct de vedere politic, este incompletă și înșelătoare.

În mod ironic, totuși, dacă oamenii sunt învățați că homosexualitatea nu este nici biologică și nici o alegere, ci o combinație de factori biologici și de mediu, rezultatele acestei educații ar include și anumite avantaje pentru homosexuali. Când vorbim despre factorii de mediu sau de formare în relația cu homosexualitatea, una dintre finalități este o mai mare toleranță față de homosexuali. Unele dintre rezultatele educației includ: o mai bună înțelegere din partea societății a luptelor lor, o mai mare compasiune pentru suferințele de care au avut parte și o mai mică ostilitate. De aici decurg multe avantaje pentru societate în general și pentru homosexuali în particular, atunci când sunt furnizate explicații mai ample. Toleranta și respectul sunt rezultatul educației, chiar și pentru aceia care nu aprobă sau acceptă homosexualitatea ca pe un mod de viață moral. Astfel, este nu doar important să se facă educație în această privință, ci este în egală măsură și benefic. Educația în privința factorilor care contribuie la formarea homosexualității nu trebuie privită de către homosexuali ca negativă. Personal, fiind implicată în educația în acest domeniu, am constatat că educația produce rezultate pozitive pentru toată lumea.

Educația în acest domeniu include informații despre factorii de mediu care contribuie la formarea atracțiilor homosexuale. Când le predau studenților, încep prin a explica diferitele nevoi de dezvoltare ale copiilor, despre nevoia de relaționare cu părintele și cu rudele de același sex. Arăt că copiii nu se nasc cu un sentiment de apartenență sexuală, ci identitatea lor sexuală se formează prin conexiuni și interacțiuni cu alții, în principal cu rudele de același sex. Copiii se uită întâi la părintele de același sex și apoi la rudele de același sex, pentru a-și forma propria identitate: pentru a înțelege care sunt reperele, cum se raportează ei la ele, ce valoare au ca bărbat sau ca femeie, ce înseamnă să fii bărbat sau femeie și altele. Atunci când copiii nu beneficiază de relații sănătoase cu rudele de același sex, nevoile lor de relaționare nu sunt împlinite, dar nici nu dispar; pur și simplu ele se intensifică sau capătă altă formă. În mod tipic, în preajma pubertății, aceste nevoi neîmplinite capătă o formă sexualizată. Nevoile emoționale devin sexualizate (Satinover, 1996).

Acești factori de dezvoltare, combinați cu un temperament genetic, care influențează percepțiile, contribuie la formarea homosexualității. Alți factori, cum sunt abuzul sexual sau experiențele traumatice, pot contribui și ei la formarea atracțiilor homosexuale. Întrucât aceste informații sunt în mare parte necunoscute publicului, este foarte important să începem să le împărtășim, pentru a contribui la o mare mare înțelegere a subiectului.

Cred că există diferite căi de educare în acest domeniu, unele mai eficiente decât altele. Cred că, dacă vrem să fim eficienți în eforturile noastre educaționale, trebuie să evităm metodele agresive și să le folosim pe cele care promovează toleranta și care sunt acceptabile pentru toată lumea, atât heterosexuali, cât și homosexuali. Deși educația în privința originilor homosexualității nu este întotdeauna bine primită, cred că aceasta se poate face fără a fi agresivă. Lucrând în domeniu, cred că am găsit o metodă care funcționează. Există două elemente principale pentru o educație eficientă: motivația noastră din spatele acțiunii și accentul pe care îl punem în educație.

Motivațiile acțiunilor noastre ne influențează major rezultatele. Motivațiile sunt deseori evidente din prezentarea informațiilor pe care le promovăm. Motivația care pare să producă cele mai bune rezultate este dragostea. Am un frate care este homosexual. Îl iubesc și avem o relație deosebită unul cu altul. Când vorbesc publicului despre cauzele homosexualității, dragostea față de fratele meu este cea care mă motivează. Dragostea mea pentru el generează în mine dorința de a contribui la cunoașterea cauzelor homosexualității. Scopul meu în această acțiune este acela de a reduce ostilitatea față de homosexuali (în special din partea grupurilor religioase) și de a spori compasiunea. Având aceasta în minte, prezint informațiile într-o manieră care e acceptabilă nu doar pentru heterosexuali, ci și pentru fratele meu homosexual, pentru prietenul lui și pentru prietenii lor homosexuali.

Pe de altă parte, dacă motivația din spatele acțiunilor noastre este ura sau furia la adresa homosexualilor, cred că vom pierde din eficientă. Când motivația este ura, mesajul pe care-l oferim va conține un ton ostil, ceva complet diferit de un mesaj de dragoste. Când informațiile despre homosexualitate sunt prezentate din ură, mesajul în sine deseori se pierde. O abordare educațională care comunică furie sau intoleranță va îndepărta, iar nu va atrage ascultătorii. Cred că educația în acest domeniu este absolut necesară, dar trebuie făcută într-o manieră în care oamenii să asculte, într-un fel care să-i atragă și nu să-i gonească pe oameni.

Pe lângă nevoia de a avea o motivație care să ajute, nu care să strice, acceptul pe care-l punem, adică ceea ce vrem să subliniem, este la fel de important în ceea ce privește eficienta. Cred că trebuie să subliniem contribuția pozitivă a educației la adresa societății și implicațiile pozitive atât pentru membrii heterosexuali, cât și pentru cei homosexuali ai societății. Educația în acest domeniu poate avea un impact pozitiv asupra homosexualilor, în sensul că educația oferă o mai bună înțelegere comparativ cu cele două explicații inexacte care sunt promovate astăzi. Când educăm, sunt mai eficienți când punem accent pe beneficiile furnizării informațiilor, adică o înțelegere completă a subiectului generează rezultate mai pozitive pentru toată lumea, în comparație cu cele două prejudecăți menționate la început. De pildă, spre deosebire de falsa ideea că homosexualitatea este o alegere, a înțelege factorii de dezvoltare ai atracțiilor homosexuale generează un răspuns mai empatic față de homosexuali. Când oamenii care cred că este o chestiune de alegere sunt educați pe acest subiect, ei dobândesc o înțelegere și au o mai mare compasiune față de homosexuali, devenind mai puțin aspri. Generăm o toleranță superioară atunci când oamenii care cred că este o alegere află că este o chestiune de formare/creștere. Toți oamenii, inclusiv homosexualii, trebuie tratați cu respect, chiar și de către cei care nu le aprobă stilul de viață.

Lucrând pe acest subiect cu diferită grupuri religioase, deseori rezultatul a fost o mai mare înțelegere față de homosexuali. Primesc continuu feedback de la participanții la seminarii, în sensul că doresc să manifeste o mai mare înțelegere și compasiune față de homosexuali. O persoană, care a participat recent la un seminar, a fost atât de impresionată de cele învățate, încât la sfârșit ne-a mărturisit că acum are o nouă viziune. El avea un coleg homosexual la serviciu, pe care îl trata în mod constant cu dispreț și față de care își manifesta mereu dezaprobarea. Acum însă, la încheierea seminarului, el ne-a spus că înțelege nevoia de a manifesta simpatie față de acel coleg, în locul disprețului de până atunci. Când participanții află despre nevoile firești ale omului de relaționare cu persoane de același sex și despre rezultatele neîmplinirii acestor nevoi, reacția generată este una de compasiune.

Înțelegerea factorilor de formare care contribuie la apariția homosexualității nu este doar o alternativă mai bună la credința că este o alegere, ci este mult mai bine și decât a crede că este un dat biologic. A crede că homosexualitatea este determinată biologic este de fapt o limitare pentru homosexuali, cu anumite implicații negative. Pentru homosexualii care nu sunt mulțumiți de stilul de viață homosexual, explicația biologică nu le lasă nici o sperată de schimbare. Am întâlnit foarte mulți homosexuali cărora niște psihoterapeuți le spuseseră că starea lor nu se poate schimba, în ciuda faptului că se simțeau foarte prost și că doreau să se schimbe. A crede că există o determinare biologică înseamnă a crede că schimbarea este imposibilă. Într-o societare care pune mare accent pe libertatea de alegere, pare ironic să acceptăm și să promovăm o teorie despre homosexualitate care nu le oferă homosexualilor nici o altă opțiune. Să elimini orice speranțe de schimbare este ceva restrictiv, în cazul cel mai bun, și ceva păgubos, în cel mai rău caz. Pe de altă parte, când oferim educație, noi promovăm adevărul că oamenii pot căuta o schimbare dacă doresc aceasta.

Înțelegerea formațională a homosexualității oferă mai multe opțiuni și speranță. Desigur, această educare nu înseamnă că homosexualii pe care nu-i interesează schimbarea ar trebui forțați să se schimbe împotriva voinței lor.

Trebuie comunicate informațiile privind factorii formaționali care generează atracțiile homosexuale. Societatea noastră este saturată de dezinformări. Totuși, această educare trebuie făcută într-o manieră eficientă, într-o manieră care să promoveze buna înțelegere și compasiunea. Educarea eficientă necesită o motivație corectă și o abordare corespunzătoare. Cred că dacă comunicăm cu dragoste aceste informații, care au implicații pozitive pentru toți, atunci ele vor fi mai bine primite. Nevoia de instruire este mare, dar modul în care se face determină cât de eficient se răspunde acestei nevoi. Educându-i pe alții, este imperativ să ne analizăm motivațiile și pe ce punem accent și să încercăm să promovăm o mai mare înțelegere în cel mai eficient mod posibil.

Bibliografie

LeVay, S. (1996). Queer Science, MIT Press.

Satinover, J. (1996). The gay gene? The Journal of Human Sexuality.

Whitehead, N., & Whitehead, B. (1999). My genes made me do it. Lafayette, LA: Huntington House Publishers.

Sursa: www.narth.org

pagină sus