ACASĂ

HOMOSEXUALITATEA

ÎNTREBĂRI

MĂRTURII

CREDINȚĂ

SOCIETATE

RESURSE

VREAU SĂ SCAP DE HOMOSEXUALITATE. UN PLAN DE ACȚIUNI

 

Am fost întrebați în mai multe rânduri, de persoane care accesează site-ul Speranță și vindecare pentru homosexuali, "Înțeleg că se poate scăpa de homosexualitate. Ce ar trebui să fac ca să mă schimb?" De asemenea, unii homosexuali au acuzat site-ul nostru că nu poate oferi o soluție concretă, certă, pentru eliminarea acestor atracții din viața personală.

Având în vedere că în domeniul psihologic nu există soluții standard - eliminarea acestor atracții este un proces, nu o acțiune instantanee - am decis să compilăm aspectele și acțiunile principale care trebuie avute în vedere de către cel care vrea să-și reducă atracțiile către același sex și să scape de ele.

Ca la orice alte probleme personale profunde pe care vrea să le schimbe cineva, nu există o garanție a rezultatelor. Nimeni nu poate promite că te vei schimba în x ani sau să-ti garanteze în ce măsură te vei schimba. Mulți înregistrează o schimbare totală a orientării sexuale. Înainte erau atrași numai de același sex, iar acum sunt atrași numai de sexul opus. Alții înregistrează schimbări majore în această direcție. Sunt atrași de sexul opus la toate nivelurile, iar atracțiile către același sex sunt minore sau ocazionale. La alții, atracțiile către sexul opus apar pe fondul menținerii atracțiilor către același sex. Când doi oameni se confruntă cu aceeași problemă, este normal să ne așteptăm la rezultate diferite. Deci, schimbarea are loc, însă nimeni nu poate garanta amplitudinea sau viteza ei.

Am inclus în răspunsul nostru și o perspectivă creștină, dat fiind că unii dintre cei care au învins homosexualitatea au găsit în credință un ajutor. Sunt persoane care au reușit doar printr-o conlucrare cu un terapeut, și sunt altele care au reușit doar lucrând pe plan spiritual. Cu toate acestea, și una și alta reprezintă în ultimă instanță o vindecare a sinelui. Pentru a mări șansele de succes, o abordare duală este cea mai potrivită.

Așa cum decizia de a nu mai trăi o viață de homosexual îți aparține, la fel îți aparține și decizia ca, în cadrul procesului de vindecare, să acționezi sau nu și pe plan spiritual.

Deci...

Ești hotărât?

Te-ai hotărât să începi lupta? Probabil va fi una dintre cele mai grele din viața ta. Crezi cu adevărat că ai putea fi altfel? Când ești singur cu tine însuti - cu acea parte din tine, partea care știe cine ești cu adevărat - simți că poți învinge această stare temporară numită homosexualitate? Te-ai hotărât cu adevărat că vrei să o învingi tu pe ea, iar nu ea pe tine, ca până acum? Te încurajez să te gândești cât se poate de serios ce faci cu viața ta. Te îndrepți în direcția bună sau în cea rea?

Ca să reușești, va fi nevoie să te folosești de toate pârghiile și mijloacele care-ti stau la dispoziție: familie, consilier/psiholog, preot duhovnic, prieteni de la biserică și din afara ei, terapie individuală și altele. Va fi nevoie să crești, să te dezvolți și în alte aspecte, cum ar fi cunoașterea ta proprie, confirmarea adevăratei tale identități, vindecarea unor răni ale trecutului, reconcilierea relațiilor cu părinții și/sau cu alții și învățarea controlării comportamentului.

Dacă ești gata să faci aceste lucruri, atunci e bine. Există speranță. Ai șanse să scapi de homosexualitate.

Fă-ți un inventar

Înainte să începi, e important să faci o auto-examinare a vieții tale, ca să stabilești unde te afli. Aceasta nu se face foarte repede - e nevoie de mai multe momente de gândire în care să fii sincer cu tine însuti. Încearcă să-ti definești sentimentele și acțiunile actuale. Nu te grăbi să închei; fii pregătit să investești timp, pentru că rezultatul acestei investiții va merita. Evaluează unde te afli acum - acesta este un început important pentru crearea unui plan strategic. Te va ajuta și să compari ulterior progresele pe care le faci. Consilierul și eventual duhovnicul tău te pot ajuta să fii obiectiv în următoarele chestiuni:

  • Care sunt sentimentele și dorințele mele actuale? Cât de puternice sunt? După ce se conduc?

  • Care sunt obiceiurile, deprinderile și dependentele mele actuale? (Fii specific când identifici un comportament, frecventa lui și intensitatea).

  • Cât de bine mă înțeleg pe mine însumi? Cât de mult mă apreciez?

  • Sunt sincer cu mine însumi? Văd lucrurile așa cum sunt sau mă prefac că unele probleme nu există? (Care anume?) Sunt sincer cu alții? Inventez scuze sau mint pentru a-mi ascunde acțiunile? (Care acțiuni și în ce situații?) Inventez scuze sau mint pentru a-mi ascunde sentimentele? (Care anume și în ce situații?) Inventez scuze sau mint pentru a evita confruntări sau situații care mă fac să mă simt neconfortabil? (Ce fel de situații?)

  • În ce anume am încredere și în ce nu am încredere?

  • Mă plac așa cum sunt? (Cât de mult și de ce?) Mă iubesc? (Cât de mult și de ce?) Îmi place să-mi petrec timpul de unul singur? (De ce sau de ce nu?)

  • Cum as descrie relațiile mele cu alți bărbați? Ce prieteni apropiați am? Ce caut la o relație cu un bărbat? În ce măsură sunt împlinite aceste nevoi în prezent? Am dependente nesănătoase? (Exemple)

  • Cum descriu relația cu tatăl meu? Cât de bine comunicăm emoțional? În ce fel suntem sau nu suntem sinceri unul cu altul? Ce "cuie" am împotriva lui? Cred că mă iubește? (De ce sau de ce nu?) Simt această dragoste? (De ce sau de ce nu?) Simt că e mândru de mine? (De ce sau de ce nu?)

  • Cum descriu relația mea cu Dumnezeu? Cred că mă cunoaște așa cum sunt? Cred că mă iubește? (De ce sau de ce nu?) Simt dragostea Lui? (De ce sau de ce nu?) Cred că este mulțumit de mine? (De ce sau de ce nu?) Cât de des mă rog? (Simt că mă rog - că vorbesc cu El?)

  • Cât de bine înțeleg principiile de bază ale credinței? Înțeleg nevoia de a mărturisi și abandona un păcat? Cât de mult contează Dumnezeu în viața mea cotidiană? Cât de des mă gândesc la Dumnezeu când mă confrunt cu o ispită?

Nu numai că trebuie să-ti faci timp pentru a te gândi serios la cele de mai sus, dar e important și să pui răspunsurile pe o hârtie. Deși s-ar putea să-ti pară totul prea laborios, este important pentru tine atât acum, cât și mai târziu. Te va ajuta pe tine și pe terapeut să concepeți împreună un plan de acțiune. Aceste răspunsuri te pot ajuta să identifici domeniile în care e nevoie de îmbunătățiri. Informațiile îți vor fi de folos și mai târziu. Uneori progresăm cu pași mici, încât nici nu simțim că înaintăm. Putând să privești înapoi, citind răspunsurile pe care le-ai dat, vei putea vedea progresul înregistrat în timp. Vei avea o bază pentru a face evaluări periodice și pentru a afla cât de mult te-ai apropiat de țintele propuse și cât mai ai de parcurs. Când ești descurajat, poți citi unde erai înainte - să vezi progresul făcut asta îți va da curaj.

Fă-ti un plan de acțiune

Homosexualitatea n-ar fi greu de învins dacă ar exista un plan pas-cu-pas pe care să-l poată urma oricine. Totuși, dat fiind că factorii care cauzează homosexualitatea sunt diferiți de la om la om, nu există nici o formulă-minune pentru rezolvarea situației. Deși există anumite aspecte de bază pe care trebuie să le abordeze cei aflați în acest proces, va trebui să-ti faci un plan de drum adaptat situației tale. Procesul de tranziție este prea complex și prea important pentru a-l lăsa la voia întâmplării. Planul tău de acțiune trebuie să includă lucruri specifice de reparat, realizat și dezvoltat.

Cu evaluarea ta inițială în mână, te poți așeza la o discuție cu terapeutul tău pentru a identifica domeniile care necesită atenție. Alege câteva domenii și stabilește niște pași - lucruri specifice pe care le poți face pentru a avea niște îmbunătățiri.

O țintă fără un plan rămâne doar o idee frumoasă. În timp ce citești lista aceasta, gândește-te cât de bine ti se aplică fiecare lucru ție personal. Vei găsi și sugestii pentru unele lucruri de analizat, dar și pentru adaptarea planului tău. E posibil să vrei să-ti notezi aceste lucruri într-o secțiune specială a jurnalului tău numit "Plan de acțiune", unde să le pot consulta oricând ai nevoie, să le reevaluezi sau să le completezi.

Aceste concepte nu oferă o rezolvare miraculoasă la problema homosexualității. Ele te pot învăța niște principii de bază pentru vindecare, dar tu trebuie să-ti faci un program - planul tău personal de acțiune - care să funcționeze în cazul tău special. Nu va fi foarte ușor să stai cu caietul în față ca să concepi un program de acțiune pentru a învinge homosexualitatea. Îmi amintesc de Indiana Jones aici. A spus la un moment dat că face planul din mers. Sunt însă pași de bază de urmat.

Aspecte emoționale și spirituale

Când îți concepi planul, trebuie să ții cont atât de aspectele emoționale, cât și de cele spirituale. Vindecarea și maturizarea emoțională va implica rezolvarea unor traume emoționale din trecut, rezolvarea unor conflicte emoționale actuale, depășirea detașărilor și a dependentelor emoționale; înseamnă să înveți să iubești corect, să construiești relații sănătoase, să corectezi percepții despre tine însuti și să-ti dezvolți sentimente corespunzătoare sexului tău și valorii tale autentice.

Dezvoltarea spirituală va include schimbarea felului de gândire, cultivarea unei relații cu un duhovnic (pentru cei de credință ortodoxă sau romano-catolică) sau cu un consilier spiritual, controlul de sine în fața ispitelor și urmărirea creșterii duhovnicești. Relația cu duhovnicul sau cu consilierul spiritual trebuie cultivată la fel ca și relația cu terapeutul. De altfel, cele două abordări se vor intersecta uneori și împreună vor constitui o abordare plenară în ceea ce privește ființa ta.

Sunt unii oameni care spun "Am încercat să țin post și să mă rog. Am încercat să fiu bun. Dar nu a mers!" Alții spun "Am făcut terapie ani de zile, dar sentimentele mele homosexuale au rămas la fel." Alții construiesc relații sănătoase pentru a răspunde nevoilor lor emoționale, dar neglijează aspectele spirituale. Dacă te dezvolți emoțional, dar nu și spiritual, nu vei avea ajutorul spiritual necesar acestei tranziții dificile. Dacă te concentrezi numai pe aspectele spirituale, ignorându-le pe cele emoționale, ispitele nu vor dispărea iar intensitatea dorințelor poate fi așa de mare încât să nu poți rezista ispitei. Procesul de tranziție comportă ambele aspecte.

Terapeutul tău, pe de-o parte, și cel care te ajută în lupta spirituală, pe de altă parte, vor urmări cum evoluezi în aspectele emoționale și, respectiv, spirituale. Urmează-le sfatul dacă ai nevoie să fii mai atent într-un domeniu sau altul, pentru a păstra un echilibru. Când efortul depus este disproporționat, în sensul că nu acoperă toate aspectele, oamenii par să facă progrese, dar e un progres temporar și în cele din urmă cad. Pe de altă parte, pentru cei care se ocupă de anumite probleme din viața lor, progresul nu este permanent pentru că nu este plenar.

Repară și apoi construiește

Este bine să privește eforturile tale în termenii unui proces în două faze:

1. Reparare: repară ce e stricat (corectează percepția ta de sine, vindecă traumele din trecut, rezolvă conflictele de identitate, controlează-ti impulsurile negative, etc.).
2. Dezvoltare: construiește un viitor mai bun (alege să trăiești o altă viață, dezvoltă-te emoțional, construiește relații sănătoase, încrede-te în Dumnezeu, etc.).

Factori multipli

Am afirmat că homosexualitatea este cauzată de mai mulți factori care acționează simultan în viața ta. De aceea, este firesc ca învingerea homosexualității să necesite acțiune asupra tuturor acestor factori specifici, în mod simultan. Descoperă care sunt domeniile de abordat pentru soluționarea problemelor tale specifice. Tine-te de ele pentru a le rezolva. Așa cum am spus, gândește-te cum te influențează fiecare dintre ele și stabilește-ti ținte pentru fiecare domeniu.

Dat fiind că multe dintre aceste componente sunt interdependente, neglijarea unuia poate face ca progresul în altă direcție să fie ineficient. Pentru a avea succes, trebuie să cultivi toate aceste domenii pentru că acțiunea într-unul singur nu este suficientă.

Păstrează un echilibru

Unii dintre cei angajați pe drumul vindecării de homosexualitate întâmpină multe dificultăți din cauza dezechilibrului. Jason Park, de pildă, un om care a învins homosexualitatea, consideră că avea prea putini prieteni apropiați în copilărie și adolescentă. Era, în schimb, foarte preocupat de sex în perioada adolescentei. În copilărie îi lipsise modelul unui tată. Între 8 și 13 ani își petrecea mare parte a timpului alături de mama lui, fără a merge afară să se joace cu prietenii. În plus, fratele lui mai mare îl desconsidera pentru felul lui de a fi.

Nu doar că un dezechilibru contribuie la dezvoltarea unei orientări homosexuale, dar prezenta în continuare a unui dezechilibru poate fi cauza eșecului atunci când încerci să învingi homosexualitatea. De exemplu, poate petreci mult timp citind și studii despre ceva anume, fără a mai avea timp pentru relații sociale. Sau apelezi disproporționat de mult la relațiile sociale, fără terapie individuală. Sau te ocupi numai de terapia individuală și relațiile sociale, ignorând însă aspectele spirituale.

Stabilește-ti granițe

Unul dintre motivele pentru care oamenii nu reușesc în încercarea lor de a-și schimba viața este acela că nu își stabilesc anumite granițe sau limite. De pildă, cineva care are probleme cu alcoolul, trebuie să tragă o linie la intrarea într-un bar. Dacă însă își spune că ar putea intra acolo, cu prietenii care beau, și că el nu va bea, își fură singur căciula. La fel, nu poți să mergi în localuri unde merg homosexuali, spunându-ti că ești suficient de tare, că nu vei flirta și că nu vei fi atras de alții. Trebuie să-ti impui niște granițe - limite peste care să nu treci.

Granițele fizice sunt mai ușor de definit, dar sunt și granițe mai dificile, cum sunt cele emoționale. Dacă știi că ai o problemă cu dependenta emoțională, atunci ai nevoie să stabilești niște reguli emoționale pentru tine și să te ții de ele. Deși poate nu întotdeauna vei putea să controlezi ceea ce simți, poți însă să alegi cum să răspunzi la acele sentimente. Emoțiile tale îți vor da indicii pentru a te cunoaște mai bine.

De asemenea, gândește-te la limitele intime de care ai nevoie. De pildă, când Randy s-a alăturat pentru prima oară unui grup de terapie colectivă, s-a bucurat mult să constate că mai sunt și alții care caută același lucru. Nu mai voia să se ducă acasă la sfârșitul întâlnirii. Ar fi stat în parcare să povestească multe cu noii săi prieteni. A descoperit însă că era destul de vulnerabil în timpul acelor discuții prelungite din parcare - noaptea cu alți bărbați. A trebuit să-și impună anumite limite pentru a nu avea necazuri. Și-a stabilit o limită de 30 de minute după întâlnire, moment în care se urca în mașină și pleca acasă. S-a decis să nu mai rămână singur cu nici un alt bărbat din grup; știa că aceste cifre pe care și le impusese singur îi conferă siguranță.

Abuzul poate afecta și el ideea de limite. Abuzul de orice formă - sexual, fizic, emoțional, intelectual sau spiritual - implică o încălcare a unei limite și poate genera confuzie dacă există sau nu limite și care sunt acele limite. Dacă ai fost victima unui agresor sau dacă tu ai agresat pe cineva, vorbește cu terapeutul despre aceasta. Pentru a evita alte abuzuri, trebuie să știi care sunt propriile tale limite. Pentru ca tu să nu mai abuzezi de alții, tu trebuie să le respecți limitele. Respectul este esențial pentru a evita abuzurile și încălcarea limitelor.

Tu ești cel care îți controlezi trupul și ai dreptul să stabilești cine te poate atinge. Dacă ai fost victima unui abuz, e posibil să simți că au și alții dreptul să te atingă și să te folosească. Această percepție eronată poate fi schimbată descoperind că tu ai o valoare intrinsecă și acționând asupra efectelor abuzului. Dacă ai devenit dependent de anumite acte sexuale, e posibil să te simți neputincios atunci când trebuie să controlezi intimitatea fizică. Cu ajutorul unui specialist însă, vei putea depăși aceste deprinderi și să-ti recâștigi controlul și respectul de sine.

Fă-ti timp pentru a-ti evalua limitele actuale. E posibil ca ele să fie neclare în multe privințe. Stabilirea și respectarea limitelor este o cale prin care poți demonstra integritate și respect de sine. Tine minte că stabilirea de limite nu e un lucru de o clipă; este un proces constant de definire, redefinire, evaluare și menținere a unor granițe.

Monitorizează progresele

Este normal să apară îndoieli pe măsură ce parcurgi planul de acțiune. Gerard van den Aardweg, psiholog cu mulți ani de experiență în tratarea cu succes a homosexualității, afirmă că "cei cu o orientare homosexuală, chiar dacă în principiu vor să se schimbe, au inițial serioase îndoieli cu privire la șansele reale pentru o îmbunătățire profundă. Aceste îndoieli reapar periodic, indiferent de cât de vădite sunt progresele lor, și dispar numai atunci când schimbarea sentimentelor este vădită." [Gerard van den Aardweg, Homosexuality and Hope: A Psychologist Talks About Treatment and Change, pag. 89.]

Pentru a depăși aceste îndoieli, privește înapoi la auto-evaluările tale anterioare, la diferite momente, și compară-le cu ceea ce ai acum. Aceasta îți va da nu doar curaj, dar te va ajuta și să-ti ajustezi planul de acțiune.

Prezintă-le și altora evoluția ta

A raporta sau a prezenta evoluția ta altora (unui prieten apropiat, lui Dumnezeu și/sau unui preot) reprezintă o parte importantă a procesului de vindecare. Știind că trebuie să spui cuiva despre acțiunile tale te va ajuta uneori să-ti respecți angajamentele atunci când apare un moment de încercare. De asemenea, ei te pot ajuta cu sfaturi și feedback. În ceea ce privește auto-evaluarea, e important să fii sincer cu tine însuti, să răspunzi în fața ta prin introspecție și auto-analiză.

Fă-ti timp să te gândești și să scrii despre evenimentele și sentimentele pe care le ai zi de zi. Steven R. Covey afirmă că "ținerea unui jurnal cu gândurile, experiențele, constatările și descoperirile ne ajută să avem o claritate a minții, exactitate și imagine de ansamblu." [The Seven Habits of Highly Effective People Calendar, 12 martie 1996.] Nu trebuie să relatezi lucrurile superficial. Gândește-te și scrie despre aspectele mai profunde ale gândurilor, sentimentele, visele și ideile tale. Relatează orice te mișcă (influențează), indiferent dacă evenimentul e pozitiv sau negativ. Descrie-ti sentimentele și încearcă să afli de ce simți așa. Studiile au arătat că persoanele care țin constant un jurnal se simt mai puțin stresați și au o capacitate mai mare de auto-control. Tinerea unui jurnal te va ajuta să-ti monitorizezi și să-ti controlezi viața. Deși trăim într-o epocă a vitezei, e util să găsești câteva minute în zi în care să te gândești la ce s-a întâmplat și de ce. Relatarea în scris îți va limpezi mintea și îți va pune ordine în gânduri. Un jurnal ne ajută să recunoaștem ce se petrece în viața noastră și să o ținem sub control. Pe măsură ce trece timpul, interpretările pe care le dăm trecutului se schimbă. Deci, nu scrie doar întâmplări și evenimente, ci descrie și sentimentele tale din acel moment.

Iată un pasaj din jurnalul unui luptător: "Cred că unul dintre emotivele pentru care am ieșit la agățat în ultima vreme este presiunea de acasă și de la serviciu. Nu am mai avut timp să scriu în jurnal ca de obicei. În lipsa acestei ocazii de a analiza ce fac și ce se întâmplă, am înregistrat un regres. Trebuie să mă țin de acest jurnal pentru a nu pierde controlul, pentru a-mi analiza sentimentele și progresele."

În fine, dacă toate astea ți se par prea complicate, scrie-ne.

pagină sus