ACASĂ

HOMOSEXUALITATEA

ÎNTREBĂRI

MĂRTURII

CREDINȚĂ

SOCIETATE

RESURSE

HOMOSEXUALI ȘI LESBIENE CARE SUNT ÎMPOTRIVA CĂSĂTORIILOR HOMOSEXUALE

Larry Houston

 

Nu toți cei ce se auto-identifică drept homosexuali și lesbiene sunt în favoarea sau susțin căsătoriile între persoane de același sex. Există homosexuali și lesbiene care se identifică drept “queer” ("ciudat", în limba engleză) și ei sunt aceia care, în general, sunt împotriva căsătoriilor homosexuale. Această opoziție vine din ideologia lor legată de emanciparea sexuală. De asemenea, această opoziție este și una istorică, în sensul că a constituit de la început o separare ideologică în cadrul mișcării homosexualilor și lesbienelor. Această separare ideologică se încadrează în discuția despre asimilarea sau emanciparea modului în care homosexualii, lesbienele și queers ar trebui să relaționeze cu societatea și cultura în mijlocul căreia trăiesc. Pentru mai multe informații despre distincția ideologică dintre "asimilare" sau "emancipare", a se vedea http://banap.net/ecrire/?exec=articles&id_article=83. Această opoziție față de căsătoriile homosexuale se regăsește în scrieri ale unor autori homosexuali și lesbiene.

“Homosexualii nu au o poziție comună față de căsătoria între persoane de același sex (Egan și Sherrill 2005). Divizarea există sub două forme. Pe de-o parte, asemenea multor heterosexuali, ei nu vor să se căsătorească. Pe de altă parte, unii homosexuali se opun căsătoriei ca instituție în sine. În special în primii ani ai mișcării de emancipare a homosexualilor, unele voci “au respins tot ce era asociat cu heterosexualitatea, inclusiv rolurile sexuale, căsătoria și familia” (Chauncey, 2004, 89). Pentru mulți bărbați, mișcarea de emancipare a homosexualilor avea de-a face cu experimente sexuale, nu cu perechi monogame. Pentru multe lesbiene, căsătoria era "o instituție eminamente patriarhală, care a jucat un rol central în structurarea dominării femeii”.” (Rom, Introduction: The Politics of Same-Sex Marriage, pag. 15 în The Politics of Same-Sex Marriage, editori Craig A. Rimmerman și Clyde Wilcox)

“Campania pentru căsătorie, care nu a fost niciodată o mișcare de masă printre activiștii homosexuali și lesbiene, a depins în succesul ei de tribunale. A fost lansată de către un număr relativ redus de avocați, iar nu prin consensul activiștilor. Ea rămâne un proiect juridic, deși are susținerea principalelor asociații de homosexuali și lesbiene.” (Warner, The Trouble With Normal Sex, Politics, and the Ethics of Queer Life, pag. 85)

“Mai întâi, căsătoria nu ne va elibera pe noi, lesbiene și homosexuali. De fapt, ne va constrânge, ne va face mai puțin vizibili, va forța asimilarea noastră în cadrul societății și va submina scopurile noastre de emancipare. În al doilea rând, obținerea dreptului la căsătorie nu va transforma societatea noastră dintr-una care face distincții înguste, însă esențiale, între cei ce sunt căsătoriți și cei ce nu sunt, într-una care respectă și încurajează alegerea relațiilor și diversitatea familială. Căsătoria este împotriva a două dintre scopurile mișcării homosexualilor și lesbienelor: afirmarea identității și culturii homo și validarea multiplelor forme de relații.” (Ettelbrick, “Since When is Marriage a Path to Liberation?”, pag. 21 în Lesbian and Gay Marriage Private Commitments, Private Ceremonies, editor Suzanne Sherman.)

“Însă imaginea e mult mai complexă decât o prezintă evenimentele recente. Homosexualii și lesbienele au tot dezbătut de ani de zile necesitatea și importanta căsătoriei între persoane de același sex, iar această dezbatere din cadrul grupului reflectă o tensiune mai profundă și o opoziție în rândul homosexualilor și lesbienelor, precum și conflicte în ceea ce privește țintele noastre politice și culturale și tacticile de urmat pentru a atinge aceste ținte. În particular, problema căsătoriei relevă o linie de demarcație între activiștii și comentatorii homosexuali și lesbiene, o diviziune între cei ce pun accent pe o abordare orientată către drepturi în lupta pentru schimbare socială, care văd asimilarea ca un scop ultim al activismului homo, și cei ce susțin o etică liberaționistă sau “queer” axată pe demontarea categoriilor sexuale fixe și pe transformarea înțelegerii culturale dominante asupra intimității, sexualității, familiei și statului.” (Hull, Same-Sex Marriage The Cultural Politics of Love and Law, pag. 78-79)

“Prin contract, criticii homosexuali și lesbiene ai căsătoriei văd căsătoria ca fiind fundamental incompatibilă cu principiile definitorii ale vieții și activismului queer și afirmă că costurile obținerii căsătoriei depășesc beneficiile ei presupuse.” (Hull, Same-Sex Marriage The Cultural Politics of Love and Law, pag. 81)

“Tensiunile evidente în această dezbatere de grup asupra căsătoriei reflectă diviziuni profunde în rândul homosexualilor și lesbienelor, de-a lungul liniei de demarcație între asimilare și emancipare. Pentru cei aflați de partea emancipării, dorința după căsătorie reprezintă un efort problematic pentru integrarea în societate, fără provocarea structurii ei opresive. Criticii văd instituția căsătoriei ca fiind fundamental eronată, atât din cauza istoriei ei patriarhale, cât și pentru că îi conferă statului un control nedorit asupra comportamentului sexual și al angajamentelor intime. Ei resping ideea că homosexualii și lesbienele vor modifica și îmbunătăți fundamental instituția căsătoriei, făcând parte din ea. Pentru cei aflați de partea asimilării/egalității însă, lipsa dreptului la căsătorie simbolizează una dintre puținele bariere rămase pentru deplina egalitate socială și juridică pentru homosexualii și lesbienele americani. Susținătorii căsătoriei afirmă că instituția căsătoriei s-a schimbat de-a lungul timpului și că va continua să se evolueze, că această participare la căsătorie semnifică șansa de a redefini o importantă instituție socială într-o formă mai egalitară, iar nu capitularea în fața unei scheme inerent opresive și stratificatoare.” (Hull, Same-Sex Marriage: The Cultural Politics of Love and Law, pag. 83-84)

Ceea ce poate fi îngrijorător sunt acei homosexuali și lesbiene care susțin căsătoria între persoane de același sex ca parte a unei scop mai amplu, care începe cu căsătoria homosexuală și se încheie cu susținerea culturală și recunoașterea juridică a tuturor formelor de relații, indiferent de vârsta și numărul participanților la acea relație.

“Un număr semnificativ de voci influente de la stânga homosexuală resping ideea căsătoriei homosexuale, sugerând că căsătoria în sine este opresivă. Ei tolerează căsătoria homosexuală numai ca o fază tranzitorie către abolirea finală a căsătoriei.” (Byrd, “Conjugal Marriage Fosters Healthy Human and Societal Development”, pag. 9 în What’s the Harm? Does Legalizing Same-Sex Marriage Really Harm Individuals, Families or Society? Editor Lynn Wardle.)

“De fapt, imediat ce susținătorii căsătoriei homosexuale au fost înfrânți în statul Washington, un grup de 250 de academicieni și celebrități, printre care Cornell West, Gloria Steinem, Rabbi Michael Lerner, Judith Stacey, Nan Hunter și Armistead Maupin au semnat un manifest, “Dincolo de căsătoria homosexuală. O nouă strategie pentru familiile și relațiile noastre”, în care cereau drepturi și privilegii egale pentru căsătoria în orice formă, cum ar fi familii extinse care trăiesc sub același acoperiș și prietenii pe termen lung.” (Byrd, “Conjugal Marriage Fosters Healthy Human and Societal Development”, pag. 9 în What’s the Harm? Does Legalizing Same-Sex Marriage Really Harm Individuals, Families or Society? Editor Lynn Wardle.)

Cei ce susțin căsătoria homosexuală spun că afirmația că aceasta va conduce la mai mult de două persoane într-o relație este o afirmație superfluă. Și au dreptate. Este o afirmație superfluă pentru că relațiile cu parteneri multipli se petrec chiar acum printre homosexuali și lesbiene. Un articol din 6 iunie 2006, apărut în revista pentru homosexuali The Advocate, discuta tocmai aceste  relații. Subtitlul revistei este “Revista națională de știri pentru homosexuali și lesbiene”. Coperta prezenta trei figurine de bărbați așezate pe un tort, iar titlul atașat era "Poligamia și homosexualii. Rufe murdare sau libertate sexuală?, Cum se descurcă homosexualii cu parteneri multipli”. Iată și linkul către acel articol http://www.highbeam.com/doc/1G1-147258587.html.

Editorialul revistei, Funcționează poligamia homo? menționa și serialul HBO “Big Love”. Articolul conține următoarea afirmație: “Big Love de la HBO a aprins o dezbatere despre poligamia hetero, dar relațiile poliamoroase nu sunt ceva nou pentru mulți bărbați homosexuali cu parteneri multipli pe termen lung”. Articolul începerea cu o discuție despre relația dintre trei bărbați și o femeie din Somerville, MA. Revista includea un interviu cu un homosexual care este scenarist pentru serialul Big Love de la HBO.

Poligamie este cuvântul folosit pentru relațiile heterosexuale și se folosește pentru bărbații cu mai multe neveste. Termenul folosit pentru relațiile homosexuale cu mai mulți parteneri este poliamorie. O relație poliamoroasă este o relație homosexuală deschisă, care permite relații sexuale între partenerii parteneri din acea relație. Deseori, în aceste relații homosexuale multiple, totul se face la lumină și consensul pentru toți partenerii implicați. Articolul din The Advocate prezenta patru relații poliamoroase și includea fotografii despre toate cele patru, inclusiv cu grupul din Somerville, MA.

Un alt articol care se poate găsi pe internet și care conține mai multe detalii și informații a fost publicat în 2003 într-o revistă conservatoare. Articolul "Dincolo de căsătoria homosexuală" poartă semnătura lui Stanley Kurtz și poate fi accesat aici http://www.weeklystandard.com/Content/Public/Articles/000/000/002/938xpsxy.asp.

Deși unii homosexuali și lesbiene sunt sinceri și au cele mai bune intenții atunci când solicită dreptul de a se putea bucura de avantajele căsătoriei, în special de avantajele legale, o discuție deschisă și cu cărțile pe față este în avantajul societății, acum și pe viitor.

Sursa: www.banap.net

Salvează ca PDF

pagină sus